Banverket satsar på Västra Stambanan

Västra Stambanan genom Lerums Kommun

Det är med stor glädje jag kan konstatera att banverket har valt att lyssna på Lerums kommun. Det nya förslaget innebär att man får samma kapacitet som i fyrspårs alternativet, det blir klart 5-8 år tidigare dvs. 2012-2015 och till en betydligt lägre kostnad. Det som ligger i förslaget är:



STEG 1:

Lerum: Utbyggnad av förbigångsspår för godståg med riktning

mot Göteborg/Sävenäs. Byggs på utrymmet mellan nuvarande

spår och motorvägen. Plattformarna förlängs för att klara

framtida längre pendeltåg. Bullerskyddsåtgärder genomförs i

form av skärmar både norr och söder om järnvägen. Effekten

blir att persontåg under dagtid kan köra förbi godståg och då

kan trafiken öka.

Stenkullen: Utbyggnad av förbigångsspår för godståg i riktning

från Göteborg/Sävenäs. Spåret byggs norr om järnvägen

strax öster om nuvarande pendeltågsstation. Bullerskyddsåtgärder

genomförs mellan nuvarande pendeltågsstation och

strax väster om Orydsbäcken. Effekten blir förbigångar av

godståg mot Hallsberg och därmed kan trafiken öka.

Herrljunga: Ny plattform för norrgående tåg som möjliggör

bättre bytesmöjligheter mellan främst regiontåg och snabbtåg.

Herrljunga kan därmed fungera som knutpunkt mellan olika

trafiksystem på angränsande sträckor.

Sävenäs rangerbangård: Ny infart för godståg från Västra

stambanan till Sävenäs rangerbangård. Kompletteras med

ett spår vid sidan av rangerbangården som medger att även

godståg mot Olskroken/Hamnbanan på ett effektivt sätt kan

utnyttja den nya infarten.

Torp: Nytt förbigångsspår för godståg med riktning mot

Hallsberg.

  

STEG 2:

Alingsås: Ombyggnad av bangården som innebär att pendeltåg

vänder mellan genomgående spår. Det innebär att pendeltåg

som vänder i Alingsås inte behöver korsa Västra stambanan

vilket förenklar och effektiviserar trafiken.

Floda: Ombyggnad av bangården som innebär att pendeltåg

kan vända mellan genomgående spår. Åtgärden innebär att

pendeltåg som vänder i Floda inte behöver korsa Västra

stambanan vilket förenklar och effektiviserar trafiken.

Algutsgården: Nytt förbigångsspår för godståg mot Göteborg.

Utbyggnaden är i första hand motiverad av ombyggnaden

på Alingsås bangård och behöver vara klar innan denna

påbörjas.

Herrljunga: Ny plattform för norrgående regionaltåg.

Åtgärden möjliggör att Herrljunga kan fungera bättre som

knutpunkt mellan de olika trafiksystemen: region- och

snabbtåg.

  

STEG 3:

Vårgårda: Förbigångsspår med plattform för regionaltåg

mot Göteborg för möjliggöra planerade förbigångar mellan

snabb- och regionaltåg.

Remmenedal: Nytt förbigångsspår för godståg med riktning

mot Göteborg.

Vill du läsa mer kan du gå in på banverkets hemsida.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra jobbat med järnvägsfrågan, Henrik!

Detta förslag låter mycket bättre än Banverkets föregående.



/Peter

2009-03-07 @ 13:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0