Banverket satsar på Västra Stambanan
Det är med stor glädje jag kan konstatera att banverket har valt att lyssna på Lerums kommun. Det nya förslaget innebär att man får samma kapacitet som i fyrspårs alternativet, det blir klart 5-8 år tidigare dvs. 2012-2015 och till en betydligt lägre kostnad. Det som ligger i förslaget är:
STEG 1:
Lerum: Utbyggnad av förbigångsspår för godståg med riktning
mot Göteborg/Sävenäs. Byggs på utrymmet mellan nuvarande
spår och motorvägen. Plattformarna förlängs för att klara
framtida längre pendeltåg. Bullerskyddsåtgärder genomförs i
form av skärmar både norr och söder om järnvägen. Effekten
blir att persontåg under dagtid kan köra förbi godståg och då
kan trafiken öka.
Stenkullen: Utbyggnad av förbigångsspår för godståg i riktning
från Göteborg/Sävenäs. Spåret byggs norr om järnvägen
strax öster om nuvarande pendeltågsstation. Bullerskyddsåtgärder
genomförs mellan nuvarande pendeltågsstation och
strax väster om Orydsbäcken. Effekten blir förbigångar av
godståg mot Hallsberg och därmed kan trafiken öka.
Herrljunga: Ny plattform för norrgående tåg som möjliggör
bättre bytesmöjligheter mellan främst regiontåg och snabbtåg.
Herrljunga kan därmed fungera som knutpunkt mellan olika
trafiksystem på angränsande sträckor.
Sävenäs rangerbangård: Ny infart för godståg från Västra
stambanan till Sävenäs rangerbangård. Kompletteras med
ett spår vid sidan av rangerbangården som medger att även
godståg mot Olskroken/Hamnbanan på ett effektivt sätt kan
utnyttja den nya infarten.
Torp: Nytt förbigångsspår för godståg med riktning mot
Hallsberg.
STEG 2:
Alingsås: Ombyggnad av bangården som innebär att pendeltåg
vänder mellan genomgående spår. Det innebär att pendeltåg
som vänder i Alingsås inte behöver korsa Västra stambanan
vilket förenklar och effektiviserar trafiken.
Floda: Ombyggnad av bangården som innebär att pendeltåg
kan vända mellan genomgående spår. Åtgärden innebär att
pendeltåg som vänder i Floda inte behöver korsa Västra
stambanan vilket förenklar och effektiviserar trafiken.
Algutsgården: Nytt förbigångsspår för godståg mot Göteborg.
Utbyggnaden är i första hand motiverad av ombyggnaden
på Alingsås bangård och behöver vara klar innan denna
påbörjas.
Herrljunga: Ny plattform för norrgående regionaltåg.
Åtgärden möjliggör att Herrljunga kan fungera bättre som
knutpunkt mellan de olika trafiksystemen: region- och
snabbtåg.
STEG 3:
Vårgårda: Förbigångsspår med plattform för regionaltåg
mot Göteborg för möjliggöra planerade förbigångar mellan
snabb- och regionaltåg.
Remmenedal: Nytt förbigångsspår för godståg med riktning
mot Göteborg.
Vill du läsa mer kan du gå in på banverkets hemsida.
Bra jobbat med järnvägsfrågan, Henrik!
Detta förslag låter mycket bättre än Banverkets föregående.
/Peter