PACE och San Francisco Unified School District
Dagen började igen på University of Berkeley där vi lyssnade på Policy Analysis for California (PACE) om deras syn på hur man förbättrar skolan och får den mer konstnadseffektiv. Ett problem för dem var att "hemspråks undervisning" var olagligt vilket försvårade för skolan att bedriva en bra under visning i de invandrartäta områdena. De var mycket kritiska till riktade statsbidrag på samma sätt som vi är i Sverige då det skapar suboptimering för att politiker skall framstå som handlingskraftiga. Som t.ex. Wernersson pengar och liknanden. De jobbade med hur man skulle få fram "Best practise" och jämförelser mellan skolan ungefär som SKLs Öppna jämförelser. Att elever skulle få betygsätta lärarna var väldigt känsligt även om man insåg att det skulle behövas för att få bra kvalitet i skolan. Lönerna för lärarna var lika oavsett vilken åldergrupp man undervisade i eller svårigheterna i området. Men nu skulle man börja med bonusar för de Lärare som tog sig an de tuffare områdena. Deras forskning visade dock att trots socioekonomiska problem kunde man få god resultat. Det var alltså inte självklart hur resultaten såg ut. Det som förvånade mig var att de elever som hade hemundervisning hade väldigt goda resultat, betydligt bättre än de elever som gick i skolan.
Innan nästa möte han vi med ett stopp på Starbucks.
San Francisco Unified School District pratade mycket om samma frågor och om deras studieresultat http://www.beyondthetalk.org/ De hade över 60.000 elever i grundskolan och bra studieresultat trots många nationaliteter. De pratade också om problemen med över 134 riktade bidrag där delstaten ville än det ena än de andra. Men när de skulle spara talade inte delstaten om hur de ville att de skulle göra det.
Imorgon bitt (fredag) börjar hemresan till Sverige igen.