SAAB och Kommunerna



Jag kommer precis från en presentation av det ekonomiska läget i landet och konsekvenserna för kommunerna. Den bild som målas upp och blir mer och mer tydlig pekar på att läget är ännu värre än vi trodde så sent som i december. Sveriges Kommuner och Landstings nya prognos har reviderat ner skatteintäkterna med 0,5 % 2009 och 1,3 % 2010. Totalt innebär det att försämringarna som vi sett för Lerums Kommun jämfört med budgeten som togs i somras är ca 50 miljoner. Det kommer att krävas stora gemensamma krafttag för att hålla ordning på ekonomin.

Trots att Lerums Kommun har goda förutsättningar när vi går in i denna lågkonjunktur så kommer utmaningarna att bli många och stora.

Den tråkiga situationen på SAAB kommer självklart att påverka alla i Västsverige men också i stora delar av övriga landet.

Tyvärr tror jag man måste politiskt ta på sig ett visst ansvar för det som har hänt genom att vi har inte haft tillräckligt miljömässigt tuffa krav på tjänstebilar och förmånsbilar i Sverige. Hade vi haft de skulle Volvo och SAAB ha tvingats att göra mer tidsenliga bilar. Hade man valt det spåret tidigare hade läget antagligen varit helt annorlunda idag. Men det är alltid lätt att vara efterklok. I dagsläget kan jag inte se att staten kan göra mer än det man har erbjudit. Min första bil var en grå SAAB 95 från 1967 (den var äldre än mig). Men det var en härlig bil med frihjul (bilden är en tidigare SAAB 95).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0