Göteborgs Operan och Arvoden

I går hade Göteborgs Operans styrelsemöte och fick en summering av 2008. Göteborgs Operan har nog aldrig varit så framgångsrik med uppsättningar som Macbeth, Eugen Onegin, Julius Caesar och Bohéme men även musikaler och dans så som Askungen, 3xBolero, Mozart Requiem, My Fair Lady och Mary Poppins. Uppsättningar med fantastiska recensioner.  Nu ser jag fram emot att gå och se Kung Baklänges med min dotter.




Därefter var jag på kvällen och såg på Lerums kulturskolas uppsättning av "at the Movies Show" vi får väl se om vi får se några av dem stå på Operans scen framöver?

Natten var spännande och bestod av flera besök till tvättstugan då ett av barnen blev magsjuk under natten.




Sedan ringde TV4 klockan 5.50 för att få en kommentar till att jag anser att förtroendevalda har för låg ersättning. Idag har jag som kommunstyrelseordförande samma arvode som riksdagsledamöterna 54.900 kr/mån. Den är kopplad till dem för att vi inte skall sitta och besluta om våra egna löner. Jag tycker att i alla organisationer skall den ytterst ansvarig ha högst lön. Det innebär att regionstyrelsens ordförande skall ha en högre lön en regiondirektören kommunstyrelse ordförande skall ha högre lön en kommundirektören och att statsministern skall ha den högsta lönen av alla statligt anställda. Jag hade sagt till Dagens Samhälle att en rimlig lön i en kommun av Lerums storlek 2.700 anställda och en omsättning på 1.600 miljoner vore 100.000 kr/mån. Det står jag för, men jag sätter inte min egen lön.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0