Fildelning


När man hör diskussionen om fildelning känns det som man har hört det förut. När kassettbanden kom skulle skivindustrin dö. Man skulle köpa en skiva och alla skulle kopiera den. Så blev det inte. Sedan kom CD då skulle det bli så för nu var kvalitén så bra. Så blev det inte. Nu laddar man ner, då skulle ingen köpa skivor eller filmer. Så blev det inte.

1984 spelade jag in alla Tracks med Kaj Kindvall från radion. Med mitt dubbelkassettdäck tog jag bort allt mellanprata. Jag gjorde massor av sådana band och lyssnade på, men trots det köpte jag skivor.

Jag har boxer och betalar min TV licens. Jag har en inspelningsbar hårddisk. Spelar jag in melodifestivalen och ser den efteråt begår jag inget brott. Skulle jag dock missa att spela in det och sedan ladda ner det från Pirate Bay och sedan se den då begår jag ett brott. Jag har svårt att förstå det. Jag vill att när jag betalar min licens till staten och min månadsavgift till Boxer vill jag kunna se alla de program de har sänt under den tid jag har varit kund, när jag vill. Jag har ju betalt för det.

I framtiden kommer vi att betala en månadsavgift för att få tillgång till all musik och all film. Sedan ersätts de som har gjort filmer och musiken utifrån hur ofta den laddas ner. Hur svårt kan det vara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0