Att vara politiker idag

Hot

Att var politiker i Sverige i dag är tuffare än det var när jag började för 20 år sen. Det handlar om hot, mediedrev och tuffa beslut.

Vi har ett hårdare klimat idag, och hoten är grövre. Under mina år som politiker har jag fått fönster krossade i mitt hem, psykiskt sjuka personer har hotat mig och min familj, våra barn har hittat ihjälslagna djur i vår brevlåda och rasistiska slagord har sprayats på vårt hus. Man har också hotat våra barn, okända personer har fotograferat dem på dagis och man går på dem om den politik som moderaterna driver. Familjen blir på många sätt indragen i det som är mitt uppdrag och vi tvingas ha extra larm och bevakning av vårt hem.


Det här är tyvärr inte unikt för mig. På en konferens mötte jag till exempel en annan kommunstyrelseordförande, som var upprörd. Han hade precis fått veta att någon hade under natten slängt en brandbomb mot hans bil, som stod kvar utanför huset där hans fru och barn låg och sov. En händelse som liksom många andra liknande aldrig når media.


Media

Som offentlig person får man däremot läsa saker i tidningar som inte riktigt stämmer med vad man sagt eller till och med ibland är helt felaktigt, men som man inte kan bemöta. Jag måste erkänna att jag oftast inte läser inlägg på nätet eftersom kvalitén tyvärr ofta är så låg på många av dem. Anonyma insändare är de värsta, vågar man inte stå för sina åsikter lägger jag ännu mindre notis till dem. Jag tar mycket hellre en diskussion och jag respekterar att man kan ha olika åsikter.


Fritidspolitiker

De flesta är fritidspolitiker och av de 200 som finns i Lerums kommun är vi bara två som arbetar heltid med politik. Som fritidspolitiker har man oftast ett vanligt jobb på dagarna. Största delen av det politiska arbetet sköts på kvällar och helger. Det är ett tufft uppdrag med många sena kvällar varje vecka. Utöver själva nämndmötena har man partimöten, alliansmöten och möten med invånarna.


Tuffa beslut

Att vara politiker innebär att ibland fatta många mycket jobbiga beslut. Jag kan fortfarande inte glömma när socialjouren ringde hem till mig halv nio på julaftonskvällen. Jag var socialnämndens ordförande och vi var tvungna att omhänderta ett nyfött barn för att mamman inte klarade av att ta hand om det.

Det är nästan 20 år sedan men det går inte en julafton utan att jag tänker på det.


Ofta finns det olika intressen som står emot varandra. Vi skulle starta ett hem för tonårstjejer som hade problem hemma. Då fick jag som politiker stå och försvara beslutet mot 150 arga grannar som självklart tyckte att vi skulle hjälpa tjejerna "men inte just här".

Ett annat exempel var när Ica ville bygga ut i Hulan. De som var emot målade upp oss med en annan uppfattning som onda människor. Vi fick utstå många påhopp för att vi ville skapa fler jobb i kommunen och få fler att handla på hemmaplan. Först efteråt erkände flera av dem som var emot att det blev faktiskt riktigt bra.


Någon måste våga fatta obekväma beslut för att få ett bättre samhälle. Jag är övertygad att det samma gäller ut- och ombyggnaden av Lerums centrum.  När butikerna, motorvägsavfarten, lägenheterna och bron är byggd kommer man att tycka att det blev fantastiskt bra.


Jobbet innebär också att få ta ansvar för allt det som sker i kommunen. Bland det absolut svåraste var när 14-årige Måns begick självmord. Det var tungt och berörde mig djupt, men det var förstås ändå självklart att jag som ytterst ansvarig politiker fick frågan hur något sådant kan hända.


Konsekvenser

Det kan också handla om att få ta strid med partiet utanför kommunen. Ett exempel är järnvägsfrågan där Moderaterna i Lerum inte vill att det skall byggas fler bullrande järnvägsspår genom centrum. Jag står för vår åsikt även om det har inneburit konsekvenser för mig personligen inom partiet i regionen.


Positivt

Men trots allt detta kan jag inte tänka mig ett bättre och roligare uppdrag, även om jag förstår att många av mina kollegor väjer att sluta. Jag är oerhört tacksam för att ha fått förtroendet av väljarna att leda denna kommun. Jag är också oerhört stolt över hela Lerums kommun. 

Jag har fått möjlighet att arbeta med de frågor som berör människor mest och möjlighet att arbeta med en vision om ett bättre samhälle. Jag har en vision om att Lerums kommun skall vara förstahandsvalet för alla som skall flytta till Västsverige.


Lerums kommuns bäst

För mig kommer alltid Lerums kommuns framtid vara viktigast. Jag tar ställning, jag talar om vad jag tycker och slåss för det jag tycker är rätt oavsett vad andra människor må tycka.

 Jag är beredd att stå för det, men jag önskar att man kunde respektera att min fru och våra barn inte skall behöva lida för det.

 Jag vill att Lerums kommun skall bli ännu bättre och vi har goda förutsättningar för det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0